måndag 23 augusti 2010

MINNS ditt mod!


För några år sedan jobbade jag tillfälligt i receptionen på Munktell Science Park. Jag såg många människor gå in och ut hela dagarna. Jag läste Informationsdesign på Högskolan. En dröm om att kunna producera material som frilansera kändes långt borta.

Det krävs ett mod som bygger på att du är ok med att leverera och att visa det du gjort. Upp till bevis.

Jag minns att det en dag kom in en tjej som skulle träffa Ideaplant. Ideaplant är ett kluster för kulturentreprenörer. I handen hade hon en roll up. Jag vet inte varför men jag kände genast att hon skulle dit och visa upp sin trycksak för att se om de gillade den. Förmodligen något de beställt.

MODIGT satt jag och tänkte när jag sneglade på henne i smyg. Rackarns vad modigt. Hon måste vara jättenervös. Då och där kunde jag aldrig drömma om att jag skulle en dag. Våga stå för min förmåga att skapa. Men det handlar om att släppa taget. Släppa sargen och ge sig ut på isen. Annars lär man sig aldrig. Klart man kan ramla ibland. Men vad gör det? Det är bara att resa sig igen och åka vidare.

Idag levererar jag material dagligen. Visst kan jag vara nervös för att de jag skapat åt inte ska gilla det. Men nu till skillnad från förr tar jag inte kritik personligt. Jag blir inte sårad i själen. Jag känner mig inte som en oduglig designer bara för att allt jag skapar inte älskas av alla.

Idag vet jag att formgivning är som konst.
Ingen älskar alla tavlor.

Det är vad som gör livet så speciellt. Hitta de som älskar ditt sätt att måla. Istället för att försöka måla som någon annan.


Det jag vill påminna alla om är: MINNS DITT MOD!

Idag

imorgon

och...

resten av ditt liv!

2 kommentarer: