onsdag 1 september 2010

Presentation väcker frustration!

I förra veckan var jag och Annika inbjudna för att hålla i en lunchföreläsning. Om framtidens företagande! Sisters in Business.

Det var jätteskoj och härligt att komma ut och träffa nya människor!

Intressant var att en av männen kände sig mycket frustrerad över mitt risktagande. Han tyckte det var dårskap att sätta sig i min position. Jag är inte förvånad. Det var vad alla sa när jag skulle hyra lokalen. Eller inte alla, men många.

Han sa även att -"De brukar säga att kvinnor bygger försiktigt och undviker risker. Men om man ser på oss två( mig och honom) så är jag den kvinnliga i att tänka på säkerhet och du representerar det manliga med att ta stora risker". Intressant analys av honom. .

Det jag kan känna som en sorg i livet det är att människor ser att ta en risk som något man likställer med - en undergång. DÖDEN! Det verkar inte bättre än att om man satsar då ska man gärna gräva sin egen grav och skriva testamente innan. Eller nej förresten - vi plockar bort testamente. Jag glömde. DET KOMMER JU INTE FINNAS NÅGRA TILLGÅNGAR. Bara skulder. Det var ju sååååå det var.

Tänk att vi lever i ett land som Sverige. Där ingen svälter - få behöver leva utan tak över sina huvuden. Det är inga krig och vi har sjukvård att få om vi behöver det. Det finns apotek, det finns banker, system, VÄLFÄRD. Det finns så mycket i detta land. Ändå så kan folk inte tycka att det är rimligt att man tar en lokal för att testa utveckla sin idé. Det är så osäkert och livet kan bli farligt att leva.

Jag skulle vilja släppa ut människan till verklighetens faror.

För mig var det inte en risk värd att känna sig dödsdömd för.
MEN alla är vi olika.

Det jag tycker är att vi ska respektera varandras tankar. Precis som att jag väljer att inte uttrycka mina tankar om att "jag tycker många personer är ena riktiga mesproppar som borde rycka upp sig och börja leva och riskera lite mer" så accepterar jag att de inte vill det. Men då kräver jag att folk respekterar mina tankar.

Som man tänker så blir det! Oj vad viktigt det är att tänka positivt!

SNÄLLA människan. Respektera allas val. Och sluta se döden i vitögat så fort en ny idé kläcks. Det blir så mycket roligare att leva då!

2 kommentarer:

  1. Jag säger som så: Allt är relativt och jag är en mespropp. /M

    SvaraRadera
  2. Då säger jag: Det får du va varje da om det är din önskan o vilja!

    All lycka o positivitet till dig!

    SvaraRadera