tisdag 14 september 2010

Politiker och deras mod!

Nu vill jag slå ett slag för alla fegisar där ute.
Alla fegisar som sitter bakom sina vassa ord.
Alla fegisar som gärna säger vad de tycker bakom lyckta dörrar och bittra kaffekoppar.
Alla fegisar som gömmer sig bakom falska namn i konversationer på internet.
Fegisar är ni allihopa och det är pinsamt för mänskligheten tycker jag.

Jag tycker det är OK att vi alla tycker olika. Jag tror på debatter och utvecklande diskussionr. Jag tycker alla människors åsikter räknas. Jag respekterar dig och dig och dig trots att jag inte håller med om allt du säger.

Men får mig är du inte vatten värd. Om du inte står för att just DU tycker det du säger. STÅ FÖR DINA ÅSIKTER. Eller göm dig - som den fegis du är.

Sitt inte hemma vid din kaffekopp och klaga på Fredrik, Mona, Maria eller Maud. GÖR INTE DET! Varför? För du har ingen rätt att tala - om du inte kan stå för det. Speak now or forever hold your peace.

Alla politiker försöker bidra till ett bättre samhälle efter sina värderingar. De spenderar sina liv på att försöka påverka. De vill påverka för att de tror på något. De besitter en passion för att förändra.

De försakar mycket mycket mycket av sin integritet. Varför? För att de kämpar för ett bättre samhälle för dig och mig.
Kanske inte det samhälle du vill ha. Men de kämpar för det de tror på.

Det viktiga är inte om du gillar eller inte gillar vad de säger. Det viktiga är att de drivs av att våga stå för sina åsikter.

Vågar du ställa dig upp på din arbetsplats och säga vad du tycker?
Jag bara undrar.
Vågar du stå upp bland dina vänner och säga vad du tycker?
Jag bara undrar.
Vågar du stå upp inför din familj och din släckt och säga vad du tycker?
Jag bara undrar.


Jag bara undrar. Därför att jag tycker det är usligt att så många människor hatar de som försöker. När de själva inte vågar.

Har du någon gång träffat en enda människa som inte tycker väldigt illa om en eller flera politiker? jag bara undrar.

Har du någonsin funderat på om det inte är mod att våga stå för det man säger? Trots att man vet att ens åsikter kommer vända människor emot dig? Jag bara undrar.

Jag känner agg över bittra ord som ej hörs. SPEAK OUT: Or be silent. Thats my word!

Varför skriver jag detta inlägg?? Därför att alla människor klagar. Överallt. Alla klagar på någon eller något. Speciellt i denna valrörelse. När man frågar dem vad de röstar på så är en vanlig kommentar att det vill de inte berätta. För det är känsligt att avslöja vad de står för politiskt. Ja jo... man måste ju stå för det om man ska våga berätta!

Jag drar ner min mössa över ögonen. För jag orkar inte se. Denna usliga värld av bittra fegisar.

2 kommentarer:

  1. Håller med om att man inte ska klaga på andras engagemang och själv inte kunna stå för sin åsikt, men glöm inte att alla inte är lika modiga som dig.

    Jag tycker också att man skulle kunna berätta för folk vad man röstar på. Varför inte egentligen?? Respekterar man inte varandra i det här landet eller? Att rösta blått eller rött är inte på liv och död och man röstar väl på det man tror på och borde också kunna motivera varför man röstar som man röstar. Argumentera är svårare och det är det ingen som kräver av en heller egentligen.

    Blev lite uppeldad jag med känner jag. /M

    SvaraRadera
  2. Jag vill förtydliga att jag inte menar att rikta detta mot någon speciell person. Och jag menar inte att jag tycker alla måste våga stå för sina åsikter. Det kan vara läskigt och svårt att alltid våga.

    Jag är åxå en fegis ibland. Men jag försöker att inte vara det. Jag jobbar mot att försöka skapa öppenhet. Om alla vågade säga sin åsikt skulle livet bli mindre komplicerat att leva.

    Det jag inte gillar är de människor som klagar över mycket utan att reflektera över vad de bidrar med själva i frågan som diskuteras. Jag vill att alla ska se det goda i människor som vågar. Istället för att vara bittra. Det bittra är bara ett uttryck för olycklighet och inget i livet blir bättre av att klaga på andra bakom lyckta dörrar.

    Du har helt rätt m. Det är inte på liv och död. Precis min tanke!

    SvaraRadera