måndag 21 februari 2011

Nya vägar, nya idéer

När jag kom in på Sisters in Business kontor så tog det inte mer än tjugo minuter innan jag fick vantarna på en bok där olika kvinnor berättar om deras betydelsefylla möten, och nu tänkte jag att det hade passat bra om jag berättar om när jag träffade Anna för första gången och vilken betydelse det har haft för mig;

När jag träffade Anna var jag nyss fyllda femton år. Hon var som en virvelvind av färgglad inspiration och jag blev helt paff första gången jag träffade henne. "Herregud, vilken världsvan och cool människa!", var nog det jag tänkte mest om henne hela tiden.
Under de dagar som Anna var på besök hos det stuteriet jag vistades på blev jag grymt inspirerad av henne och hennes livsstil. Jag har alltid gillat att läsa böcker och höra hisnande historier om fartfyllda människor och deras liv, så när Anna berättade om allt hon jobbade med så började min fantasi skena. Tänk om jag hade kunnat vara lika effektiv och produktiv som Anna!
Jag kunde relatera till det mesta Anna sa och jag började fundera på om jag också ville starta ett eget företag. Ett frö hade blivit sått i min fantasi och jag gödde det regelbundet under de nästkommande åren.

Åren gick och jag började i en ny klass på gymnasiet, i en ny stad. Det var mycket nytt och jag träffade nya människor. Min inspiration väcktes åter till liv när min miljö förändrades och jag tänkte att jag nog ändå hade velat prova entreprenörskap.
Jag funderade vidare på detta och lånade en bok på biblioteket som hette "Starta eget - med framgång", det tyckte jag lät fabulöst och perfekt för mig, så jag började läsa och på en av de första sidorna fanns det en lista på vad man behövde som egen företagare. Den första punkten var drivkraft och passion, då tändes en sprakande gnista inom mig för det hade jag ju. Den andra punkten var erfarenhet och då sjönk mitt mod, för erfarenhet var ju något som jag saknade. Men inte tänkte jag kväva den gnistan som uppstått, så jag tog kontakt med den tjej som jag visste hade erfarenhet och bad henne om hjälp. Jag skickade iväg ett mejl till Anna Berg och frågade om jag fick praktisera hos henne för att lära mig om entreprenörskap. Responsen jag fick från henne eldade på min lilla gnista - jag fick gärna komma till Stockholm för att praktisera hos henne i några dagar och lyckan var total! De människor jag berättade för om min praktik hos Sisters in Business blev mäkta imponerade och jag sprack nästan av iver för att resa iväg.

Nu är äntligen dagen kommen och jag är sjukt peppad över dessa dagar och tänker ge järnet!

Peace, love and understanding!
Caroline

3 kommentarer:

  1. Caroline. Du är definitivt på rätt ställe för att bli inspirerad och låta kreativiteten flöda! Tycker att det är jättekul att du så tidigt fått upp ögonen för entreprenörsskap, det är den roligaste berg-och-dal banan jag någonsin erfarit, och erfarenhet har alla, det är bara att bygga på den dag för dag!
    Lycka till!
    Anna Welén

    SvaraRadera
  2. Tack så jättemycket! Anna har berättat om dig och jag har sett dina fina bilder, jag tycker att det verkar vara kul att hålla på med styling och make-up men eftersom jag alltid har velat bli veterinär så har jag inte tänkt över de möjligheterna innan. Jag blev också helt inspirerad över att du har flyttat till USA, för det är något jag också vill göra!
    Tack än en gång!
    Caroline

    SvaraRadera
  3. Anna du är en pärla! Vi saknar dig här hemma.
    Visst är det kul att Caroline har börjat så tidigt. Hon är superduktig!
    Vi är glada att ha henne här.

    Anna du har helt rätt med att det är en berg-och-dal bana! En hisnande men rolig sådan!

    Kudos to you all! :-)

    SvaraRadera