onsdag 10 november 2010

Är du en vildhäst?

Ok!
Nu vill jag skriva en liknelse som jag brukar dra lite "then and now". Jag har en grej för detta med liknelser. Jag älskar liknelser! Det finns så mycket att säga med liknelser. Man kan förmedla ett budskap på ett nytt sätt.

Jag är som många andra en företagare. En entreprenör. Jag älskar att vara det! Friheten! Den är magisk. Det är jag och ingen ingen annan som styr mitt liv.

Det är många som säger att det är så osäkert att vara företagare. Man kan aldrig veta hur det ska gå och hur orkar man med den osäkerheten?

Låt mig säga såhär. Att vara företagare är som att vara en vildhäst frisläppt i vildmarken. Det kan vara bra bete och dåligt bete. Det kan vara ömsom sol, ömsom vind och regn. Men jag är fri att hitta nytt bete, ny mark. Och jag kan ställa mig under några träd om det blåser. Jag som häst formar mina dagar själv. Det är mitt ansvar att hitta min föda. Men jag kan springa långt o hitta riktigt bra bete.. Eller nöja mig med tuvan bredvid.

Att vara anställd är som att vara en häst i box. En häst som står i ett stall med människor som matar den. Den får gå in och ut regelbundna tider. Den får exakt samma giva mat morgon och kväll. Ägaren bestämmer vilket hull hästen ska ha och fodrar efter dennes tycke och smak. Den får gå i hagen med andra hästar som ägaren anser lämpliga. Den rids när ägaren tycker det behövs. Den har ingen frihet, men den har trygghet. Den växer stabilare och har finare päls än vildhästen. Den är aldrig smal och ruggig i pälsen. Den lär sig nya saker i samlad takt. Den följer en plan som någon annan tagit fram åt den.

Båda hästarna mår gott. Men med en skillnad. Om maten aldrig kommer med människans tidsschema. Då får den ingen mat... OM elaka hästar släpps in i hagen... kan den inte smita. Om prestationsförmågan bedöms som för låg... då utbildas den ej. Om boxdörren aldrig öppnas... kommer hästen som står där aldrig ut.

Vildhästens lycka baseras på dennas ansträngning. Den kan förändra sitt öde och den ser mycket av livet runtomkring. Den känner till världen och världens faror. Den kan vara smal eller tjock. Tävla mot andra hästar eller inte. Den kan stå i lä eller ute på öppet fält i blåsten. Den kan rymma om en fara kommer... Men den kan åxå förlora kampen. Det är livets lott.

Vad skulle du helst vara? En häst i box eller en vildhäst i naturen?

Det jag vill belysa med denna story är: Det finns risker med allt. Att vara egen att vara anställd. Båda har fördelar o nackdelar. Förringa aldrig det ena eller det andra. Utan välj vad du vill vara. Vad du är i din själ...

Jag vet vad jag är. Och det är det viktiga. Följ ditt hjärta följ din passion...
Bee the horse that you know you are!

4 kommentarer:

  1. Vilken skön liknelse! Skulle ha velat haft dig som elev i svenska på gymnasiet! MVG all over! /boxhästen med vildhästmannen

    SvaraRadera
  2. Hahahaha! Vilket bra svar.

    Tack!

    SvaraRadera