torsdag 10 juni 2010

VISIONERA MERA!




Vad är en vision för dig?

Jag jobbar ibland som "Labmanager" på Idélab. I EN START- UP process skulle vi arbeta med deras affärsideér. För att utveckla deras affärsideér jobbade vi i en workshop med visionsövningar. Jag blev förvånad över att människor ständigt är rädda för att bygga upp stora visioner.
Inte ens när vi är i ett forum där vi får drömma - drömmer vi. Nej vi är REALISTISKA. Är människan byggd för att vara realistisk. Är vi födda realistiska? Nej inte enligt mig. Vi är uppfostrade av samhällets normer att vara realistiska. Måste vi det? Är det verkligen så viktigt… Jag tror inte det. Många säger ofta till mig att – Men Anna nu måste vi vara realistiska. NEJ vet du vad. Jag är så trött på REALISTISKA människor. Vi kommer dö fulla av insikt i att vi har varit realistiska och satt upp för små drömmar i våra liv.

En VISION ska ju vara en STOR STOR STOR dröm. Det ska vara en tavla som du målar. Och du ska göra den så vacker du bara kan.

Ishotellet i jukkasjärvi. Tror ni det hade skapats om inte en jättevision hade målats upp? Här kunde man inte drömma om ett rum i is... :-) Här var man tvungen att visionera ut ett helt hotell för att det skulle blomma ut i sin prakt. Och det vet vi ju alla att det gick bra. Trats att detta hotell smälter ner år efter år för att sedan åtarskapas gång på gång.

Vi gjorde en övning där deltagarna skulle måla upp sin vision som de har om 5 år. 5 år är en lång tid.
Deras visioner var i mina öron mer som mål. Mål de kan förverkliga om de vill. Det var verkligen inga "ta ifrån tårna visioner". Men det är det som är grejen med visioner. Du ska ta i från tårna. Du kan aldrig växa förbi din dröm om inte drömmen finns. Med en stor vision tar du ut riktliningen och har lättare att jobba mot olika delmål. Och herregud visioner förändras eller så inser du att visionen du hade från början inte längre är din nuvarande vision. Det spelar väl ingen roll. Alla ändras. Vi, ni, dagen, samhållet, bilen, klockan... så varför kan inte visioner få leva fritt och växa som en slingrande växt på väg mot solens boll.

Alla är vi fantastiska människor som kämpar på. Med visioner och drömmar. Men de flesta tror så lite om sig själva att de inte ens orkar skapa en dröm. De vågar inte se bortom horisonten. Varför? Är vi rädda att inte orka gå till horisonten. Horisonten kan väl alltid finnas där? Jag älskar horisonter. Mer horisonter i livet!

Du kan när somhelst byta vision. Visionen är DIN målarduk som bara du äger. Du kan vilken dag som helst byta motiv eller bara måla duken vit. Vit som en tomt papper, vit som den väntans dag. Vit som mellan två visioner.

2 kommentarer:

  1. Klockrent sagt Anna!

    Tänkte bara dela med mig av Steve Jobs vision, som inspirerar mig:

    "I want to put a ding in the universe."

    SvaraRadera
  2. Verkligen inspirerande!
    Han är inspirerande!

    Tack Marius! :-)

    SvaraRadera