torsdag 11 mars 2010

IKEAs rötter!

Igår tittades det på IKEAs rötter. En film om Ingvar Kamprad.

Det finns många människor som har åsikter. Det som faschinerar mig är att de som inte ens startat ett företag tycker det är lite nice att klaga på det andra åstadkommit. Skulle jag bygga upp hälften av vad Ingvar gjort skulle jag vara lyrisk.

Ingvar Kamprad imponerar på mig. Han har genomgående i sitt liv jobbat sig fram till ett större och större kapital. Han har implementerat nya trender hos det svenska folket. Han har startat ett fantastiskt jobb klimat. Det är sveriges mest poppis arbetsplats.

Att verkligen se hans väg och tankar och val, hans målgrupp och vilja att skapa bättre förutsättningar, hans engagemang och risktagande, hans envishet och fokus - det kan inte annat än att imponera på mig iallafall.

Självklart har han brister. Men vem har inte det? Jag kan tycka att det är synd att människor i allmänhet gärna hittar felen och fokuserar på dem. Det gör allt så mycket tråkigare. Hellre hyvla än hylla? Varför?

Med detta menar jag inte att man ska vara naiv och köpa allt med hull och hår jämnt. Nej man ska granska och förstå och utvärdera.

Men ändå... tio komplimanger överväger inte en dålig kommentar. Det ligger mer i det än man tror.

En otroligt positiv arbetskultur uppbyggd av en man som ändå skapat något stort, det ska helst synas och pratas om det som ändå inte är riktigt bra. Inte av mig men av många.

Jag tycker bara att det är synd. Det är synd att så många ska ha det synsättet.

Skapa först och klaga sen. Efter att du vet att du kan göra något större och bättre - själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar